honeyee.com|Web Magazine「ハニカム」

Mail News

THINK PIECE

WILL SWEENEY OF ALAKAZAM!

ウィル・スウィーニーが語るクリエイションの源泉

08 7/28 UP

Translation:Ayako Terashima Text:honeyee.com Photo:Shoichi Kajino

──
作品を制作するにあたりB級映画からインスピレーションを受けることがあるとお聞きしたのですが、具体的にはどのようなB級ホラー、エクスプロイテーション映画が好きですか?また、それらの映画作品が自身のクリエイションに与える影響について教えて下さい。
──
You once said that you often get inspiration from B-movies, can you name your favorite B-horror or exploitation films? And how do you think these films influenced your work?
W :
私は幼い頃、ボリス・カーロフ、ロン・チェイニー、ハマー・フィルム・プロダクションなどの写真を見るのが大好きで、映画そのものを見ていなくても、それらの写真を基に自分の頭の中で神話のようなものを作り出していました。10代になってからは『RE-ANIMATOR』、『BASKET CASE』、『BRAIN DAMAGE』などの映画を見たり、雑誌『FANGORIA』を集めたり、あと、特殊メイクにも強い興味を持っていましたね。そのため、ホラー映画やB級映画から受けた影響が今でも強く残っています。「ユーモア」や「衝撃性と不敬な思想」といったものは、こういったジャンルの映画ならではの魅力だし、私も見習って自分の作品に反映させたいと思っています。
W :
When I was very young I loved images of Boris Karloff, Lon Chaney and Hammer Horror, I developed my own mythology around these images without having seen many of the films. When I became a teenager I watched films like Re-animator, Basket Case and Brain Damage, I also collected Fangoria magazine and was very interested in special make up effects.
The influence of horror and B-movies has never left me because of the humour, shock value and irreverent spirit that many films in this genre possess, I try to emulate these kind of qualities in my work.
──
壮大なスケール感と精緻なディテールを兼ね備えた、向井勧氏との共作『COMPOST HEAP』はイギリスの現代作家、ポール・ノーブルからインスパイアされ、制作したとお聞きしましたが、彼の他にあなたのクリエイションに影響を与えたアーティストがいれば教えて下さい。
──
The collaborative piece you created with Susumu Mukai "Compost Heap" depicts both a grand sense of scale and exquisite detail. We heard that you were inspired by an English contemporary artist Paul Noble. Is there any other artist or work that inspired you on this piece?
W :
ポール・ノーブルの絵画に見られるスケール感と美しいディテールにはすごくインスパイアされましたね。同時に『COMPOST HEAP』の制作において強く影響を受けたのはJ.G.バラードの小説です。「自然災害の余波と自然の再生」というテーマを描いている部分に共感を覚えましたね。最近はそのようなイメージに取り憑かれている人が増えている気がしますね。ハリウッド映画でも『I AM LEGEND』や『28 DAYS LATER』などの作品において、大都市が破壊されて人影一人いなくなる、といった光景をよく目にしますし。そういった意味では、チェルノブイリの立ち入り禁止区域や第二次世界大戦スターリングラード攻防戦によって崩壊寸前にまで追いつめられた都市といった土地にも強く興味を引かれますね。
W :
We were inspired by the scale of Paul Noble's drawings and the beautiful level of detail within them, another big influence on Compost Heap is the writing of JG Ballard, who has described similar scenes...the aftermath of natural disasters or wars, of nature reclaiming the landscape. I think people have grown more and more fascinated and haunted by these kinds of images recently - we are often seeing images of big cities with overgrown buildings and deserted streets in Hollywood films like I am Legend and 28 Days Later. I'm also fascinated by places like the exclusion zone around Chernobyl and Stalingrad at the aftermath of the siege in World War 2.